22.10.2006

Motorprosjektet.



15.04.07

Noe må sitte bak på hekken, og hva det blir er ikke endelig bestemt enda. Men et prosjekt har man her også, en Yamaha 25HK fra 70-tallet. Siden motorfestet var borte (motoren har vært en delemotor) så mangler vesentlige data på motoren. Der står det type, årskode osv. Derfor er modell usikker. Men det er en 25 eller 28 hk. Deler ble skaffet fra Moss, hele tenningssystemet, motorfestet, coiler, deksel og bensinpumpe. Ut fra det jeg kan forstå, så er denne motoren på grensen, eller allerede blitt, veteran!




For å få denne i brukbar stand både teknisk og visuelt, må det en del arbeid til. Spraylakk ble innkjøpt på Biltema, og stoppknapp likeså. Hele motoren fikk gjennomgå en kraftig motorvask, og det hjalp betraktelig på utseendet. Så ble alt løst plukket av og blokka fikk ny, frisk farge. Motorfestet som passet (jeg fikk med 2) var fra en Mariner. Denne er mørk grå, og passet ikke med fargen. Pusset det ned og fikk på blåfargen. Lakkerte også området rundt stammen som ville dekkes av motorfestet for å få det til å bli bra. Resultatet er jeg godt fornøyd med så langt. Men om denne motoren overhodet kommer til å starte igjen er fortsatt et åpent spørsmål. Jeg aner ingenting om den i det hele tatt. Får prøve å lure noe ut av tidligere eier.




Etter en del frem og tilbake, begynner motoren å bli startklar. (håper jeg). Har nå skiftet gearolje. Tatt av undervannshuset for inspeksjon, og det så greit ut. Ingen skader eller andre skavanker å se. Har fått tak i E-ring til innfesting av fjærsystemet på startsnora og lakkert hele startsnorspolen. Montert tenningssystemet og grovjustert stiftene. Nå er det gnist i pluggene! Forgasseren er sendt til Ålesund for en mindre reparasjon, og det er vel bare den jeg venter på nå. Trenger også ny termostat, den gamle delte seg i to da jeg åpnet for inspeksjon. Knakk av en bolt når jeg skulle løsne den. Måtte bore ut bolten og friske opp gjengene. Det gikk greit. Har montert sammen termostathuset uten termostaten. Skal være mulig å starte motoren uten, i påvente av ny termostat. Har et par følere ute på den biten. Hvis ikke må jeg bestille fra USA.

Har bestilt og mottatt termostat fra USA. Den kostet over 800 kroner her hjemme. Fikk ny tilsendt for drøyt 300, så nå er den montert. Tenning, plugger, bensinpumpe, alt er koblet. Mangler kobling mellom motor og bensinslange fra tank. Fikk bestilt ny type, men denne må festes skikkelig. Den passet ikke i standard hull, så jeg må bore opp et lite hull til en skrue for å få denne på plass. Da skal dette virke. Jeg har startet motoren, men den stopper ganske raskt grunnet luftlekkasje i bensinsystemet. Dette kommer av feil kobling. Oppløftende at den går i alle fall.

Har også kjøpt en 65 hk. Suzuki. Den skal kunne dra båten opp over 30 knop. Satser på at jeg får den i stand i løpet av vinteren. Dette er en 78 modell, så alderen tilsier veteran til våren. Hehe... Gammelt skal det være, men jeg ser da båter med motor fra 60-tallet her på nett. Og deler er det greit å få tak i fra Statene... Regner med at det kommer på ca. 3000 i bare deler. Om det lønner seg? det er vel på grensen, men det er jo litt morsomt å bygge opp noe på nytt da. Få det til å virke igjen, vite hva som er gjort, og stolt kunne si at man har overhalt den selv. (i det det kommer et stygt brak og alt stopper...)


Har delt 65 hesteren. Ligger nå strødd utover arbeidsbenken i garasjen. Regner med å måtte kjøpe Helicoil-sett for minst to dimensjoner. Nye stempler, ringer, pakninger, bolter, lager... Masse arbeid. Men så tror jeg at dette skal kunne bli bra.
Blokka og veiva er delt. Det stempelet som er årsaken til havariet. Gått skal av toppen av stempelet, ringene er knust, mens sylinderen ser bra ut...