10.04.2007



Så begynner våren å vise sitt ansikt, og dermed er båten snøfri. Med mye jobb og slit klarte jeg å få den plassert på en liten henger jeg har liggende. Jekket opp båten, stablet under med Leca til den kom høyt nok, og trillet hengeren under. Den er liten, men det gikk på et vis. Så fikk jeg dratt den ut fra bakhagen, bort gangveien og opp den lille hellingen til garasjen. Gjetter en vekt på rundt 300 kilo, og lett var det ikke for en liten spjæling på 175, og 72 kilo. Melkesyra satt godt i leggene da den var på plass.



Etter å ha gått over båten litt nøyere, merket jeg 20 områder som må slipes spesielt. Det er huller etter diverse tilbehør som har vært demontert, sprekkdannelser etter sammenstøt med brygger eller andre objekter osv. Særlig har baugen fått hard medfart og må støpes opp på nytt.




Så gikk jeg løs på disse områdene. Først prøvde jeg meg med 80 papir på eksentersliperen. Det var ikke særlig effektivt, så jeg gikk over til 40 papir. Slipte ned et stort område med sprekkdannelser i baugen, men sprekkene gikk inn i glassfiberen så jeg måtte gå hardere til verks.


Da ble det å montere pussepapir på vinkelsliperen og kjøre på. Alle spor etter sprekkene ble fjernet. I tillegg er det støpt et nytt lag med glassfiber under vannlinjen. Dette er grovt gjort, og ser ikke strøkent ut. Det vil det antakelig ikke komme til å gjøre heller, men noe bedre skal det bli. Pusset på med vinkelsliperen der også. Nå er såpass mye av polyesteren fjernet at det bør legges i ny glassfibermatte der jeg har gått hardest til verks. Kommer tilbake med oppdatering på det. Hele skroget skal pusses ned utvendig før sparkling og grunning. For å forsterke skroget noe vil det bli lagt inn ett nytt lag med matte i skutebunnen.

Resultatet etter vinkelsliperen kan besiktiges på de påfølgende bildene. Ujevnhetene i påstøpen er også tydelig. For å reparere sprekkene som er oppstått ved rekka, må all skadet polyester slipes bort. For å få god heft for ny polyester og fibermatte må det graderes rundt kanten for påstøpen. Da blir området som påstøpen dekker mot skroget større og bedre vedheft og binding oppnås. En krapp skjøt mellom gammel og ny polyester vil bli svært svak. Første belastning vil ødelegge arbeidet og alt må gjøres på nytt.


Sommeren 2007!
Oj! Dette var ikke ventet. Hadde en mistanke om at noe var litt annerledes med denne båten, men at den skulle skjule slike hemmeligheter var jeg ikke forberedt på. Har laget en egen side om problemene som dukket opp. Kort fortalt har det vært en skade på båten, det er skjært ut to store hull i skroget nær kjølen, og begge er fylt opp utenfra. På en svært slett måte.

10.09.2007
Så var sommeren passert. Og prosjektet ligger like fast i garasjen. Kona maser om å få vekk vraket, og jeg har holdt stand. Nå skal prosjektet opp på agendaen. Jeg kler på meg arbeidsklær, går ut i garasjen og blir stående uten å få gjort noe som helst... Hvorfor? Tja, hvor skal man begynne? Hmmm. Liste! Jeg må lage en liste! Systematisk og strukturert arbeid er tingen. Ok. Eh... Hvor en blyanten...
Det man burde begynt med var å lage systemer. Først ei tavle hvor man skriver opp ting som skal gjøres. Men da må man ha tavlemaling og kritt. Ok. Jeg får ta det neste uke... Da kan jeg jo begynne med å slipe rent og vaske området rundt hullet, så jeg får støpt første laget med glassfiber. Hm... Hvor gjorde jeg av eksentersliperen nå da? Æsj, den lånte jeg jo bort til Erik i mai... Ok. Jeg får ta vinkelsliperen da og begynne på babord side. Den er her i hvert fall. Men hvor la jeg nøkkelen til skivene? Borte? Jeg leter... Ah, der var den bolten som jeg har lett etter til 25-hesteren. Den får jeg montere, bare jeg finner fastnøkkelen... Hadde da en 12mm liggende her i kassa? Hmmm... Jeg må visst begynne å rydde litt i stedet. Dette nytter jo ikke.
Er det noe som kjenner seg igjen? Slik har det vært i hele sommer. Jeg har fått handlet inn en 65hk Suzuki med stempelhavari. Har fått demontert den, og trenger nå bare deler, samt noen Helicoilsett. Det sitter igjen 8-10 bolter som er knekt, og troen på at jeg får disse ut er heller liten. Da tror jeg mer på å bore ut overdim og sette inn helicoil. Det er snakk om 3 dimensjoner, og settene er ikke billige akkurat. Drøyt 250 kroner stykket fra USA. Har ikke funnet de i Norge, så hvis noen vil starte import... Hm. Kanskje jeg skulle begynne selv? I alle fall skal jeg forsøke å legge ut dette under motor her.

17.09.2007
Hey! Opptil flere oppdateringer i måneden nå. Ikke værst... Skal forsøke å komme med noen bilder etterhvert også. Det som er gjort da, er at jeg har lagt på ei plate over hullet som dukket opp under overraskelsen da jeg begynte å slipe på skroget. På plata la jeg et lag med bakepapir, for å unngå å støpe den fast. Så i et anfall av overdreven aggresjon over min ekskone tok jeg tak i taljene, heiste båten opp litt, og dreide den rundt. Hadde fryktet dette en stund, og skulle vel strengt tatt hatt hjelp, men det er utrolig hva man får til bare man får det rette aggresjonsnivået. Støttet opp med tauverk festet i garasjen på strategiske steder, og klarte å få en kontrollert snuoperasjon. Var værst når den var på bikken, og fryktet at den skulle bikke for fort, og dermed ryke fester, taljer, takbjelker osv..
Hele hullet tettet, og klart til støping. Nesten... Enda litt skum å få vekk. Var mindre jobb enn fryktet det, hadde hørt skrekkhistorier om dette... Båten er endelig snudd. Godt å se den denne veien igjen

På rett kjøl senket jeg den ned på to båtstøtter innkjøpt på Europris. Helt kurante, og båten ble liggende godt og støtt. La et par bildekk inn på sidene som ekstra støtte. Jepp, dette ble bra. Nå skal jeg forsøke å få den rett i alle retninger, og så får jeg skjære ut mer av den doble bunnen slik at alt skummet kan fjernes. Deretter er det å støpe, legge inn spant og legge ny dørk. Jada! her går det unna... fillern, Hedda (4mnd) våknet igjen. Får ta det neste uka da...

18.09.2007
Enda en gang... Jeg klatret opp i båten med vinkelsliperen og skar vekk mer av innerlineren for å komme godt til rundt hullet som skal tettes. Skar også av de skruene som var gått gjennom skroget etter at jeg festet plata på utsiden. Den som skal danne bakgrunn for støpen. Støvsugde etterpå, og så grovslipte jeg med 40 papir for å få god vedheft. Ny støvsuging. Gikk så løs på området med lynol (hadde ikke mer aceton) for å rengjøre og avfette flatene som polyesteren skal feste seg til. Båtstøttene som ble innkjøpt på Europris Tettet med plate dekt med bakepapir. Tanken er at papiret ikke skal feste seg til polyesteren. ser litt bulkete ut, og litt er det jo etter bakepapiret som underlag. Men ikke så ille, og det lar seg lett slipe til. Først og fremst utvendig det skal være strøkent også...
Deretter klipte jeg til duk så det passet godt utenfor hullet, samt matte til å legge utenpå der igjen. Det skulle bli to lag nå i første omgang. 3 på steder med overlapp. Jogget inn og blandet opp 6 dl med polyester, fylte på og smurte utover duken til denne var gjennomtrukket. Så la jeg på matta og begynte på samme prosessen. Men jeg skjønte veldig fort at dette ikke ble nok polyester. Som jeg kavet mest så ringer telefonen... Det får bare vente, jeg spurter inn, blander opp 6 dl til med polyester, griser med herder, hanskene ser ut som et pinnsvin i brunst... Alt blir søl, men jeg får blandet dette opp greit og fortsetter prosessen med å stryke utover polyester. Prøvde å rulle dette utover, men det ble bare tull. Brukte en gummisparkel, og det fungerte greit. Så satte jeg på varme, herdetemperatur er viktig. Dekket over med et gammelt seil, og gikk i dusjen, godt fornøyd. Tok et par bilder morgenen etter, og det hele ser greit ut. En flekk som ikke har fått nok polyester, så den må slipes bort for å dekkes over på ny. Men alt i alt var jeg fornøyd med resultatet. Tre lag til så er det bra innvendig. Et par lag utvendig også, så holder dette godt.

hullet er tettet med 2 lag glassfiber. Minst to til skal på innvendig og 2-3 lag utvendig.
Det eneste jeg frykter nå er at det skal dukke opp et tilsvarende hull på andre siden av skroget. Jeg har en mistanke om dette, ser at det ligger ei plate der som antakelig ikke er like gammel som båten. I så fall gjør jeg det på en annen måte der. Lar være å skjære bort det doble laget utvendig som er påstøpt i etterkant, og bruker denne påstøpen som anlegg for å tette hullet inmnenfra. Så sliper jeg bort ytterlaget senere og fyller opp den siste biten der. Den positive siden ved prosjektet nå er at jeg ser for meg arbeidsoppgavene som gjenstår, og ser at dette ikke er helt uoppnåelig. Plater til dørken har jeg, og antakelig nok til benkene også. Har en ide om vindskjerm også. Har lekt meg litt med Photoshop og et bilde av tilsvarende båt. Vil legge skjermen mye mer enn det som er standard på Selcoene. Lavere stuk, mer elegant synes jeg... Om det er like praktisk vil tiden vise.
Lavt og lekkert.. etter min smak i alle fall Hvordan jeg tenker meg at dette skal se ut til slutt. Med andre farger da...

19.09.2007
Nyskjerrigheten på hva som skjulte seg på babord side tok overhånd. Jeg fant fram vinkelsliperen i går kveld, monterte diamantskiva og skar vekk. Fjernet skummet etter å ha pelt ut innerlineren. Det går greit å få ut skummet. Tar en håndsag og deler det opp i mindre firkanter (30-40cm blokker) og da går det som en drøm. Det viste seg å være hull på babord side også. Men ikke noe sponplate her, ser ut til at reparasjonen er gjort ved å skjære vekk skadet glassfiber, og så støpe i med skummet som anlegg. Dette satt bedre enn på styrbord side, så jeg måtte skjære påstøpen opp i småblokker for å få noe av det ut. Litt slurv har det vært her også, deler av påstøpen bestod hovedsaklig av glassfiber uten polyester. Men det satt såpass godt at jeg måtte slite for å få det løst. Neste steg nå er å støpe i flere lag på styrbord side, slipe ned babord så det går an å legge i noen lag der også, og så støpe i så det blir bra. Så er det akterspeilet. Må skjære ut distansematerialet der og bygge det opp på nytt. Så skal jeg begynne å tilpasse spant og stringere i skutebunn som anlegg for den nye dørken.
Her er den gamle påstøpen. Den satt godt i skummet som dere ser... og så har jeg skjært ut en del av påstøpen. Skal slipe ned som neste operasjon..

Ser ut til at helgen blir en heller mager affære rent båtmessig. Unger og venner har tatt det meste av tiden. Og så er det godt å strekke kroppen på sofaen i noen minutter av og til også. Med et glass vin.. eller en cognaq. Men den ligger der ute og venter på meg. Venter på et liv, en gjenoppstandelse. Drømmer om en fordums tid, med vann under kjølen, morild i kjølvannet, totaktsolje... Algevekst, grunnstøtinger, jaja... Et par bilder har jeg tatt da. Viser mengden med skum og glassfiber som er fjernet.

Alt dette var under det lille som var igjen av dørken. Skal ikke skum inn igjen her... Sukk... Det er laaaangt igjen før det er vann under kjølen igjen.

26.09.2007
Tredde på meg støvhabitten, fant fram vinkelsliperen og pusset ned hullet på babord side. Det ble en vanvittig mengde støv og nåler som snek seg inn overalt. Godt at jeg brukte støvmaske. Jeg dro lett over styrbord side også, for å øke vedheften noe samt å fjerne evt ujevnheter som kunne lage problemer ved legging av ny matte.
Så la jeg på duk og matte på babord, og 3 nye lag med matte på styrbord. Oppå den påstøpen som er på babord side la jeg først et lag med bakepapir. Jeg vil gjerne slipe vekk hele denne påstøpen. Da er det en fordel at min påstøp ikke binder seg til kvasireparasjonen som er gjort. Nå tror jeg at jeg sier meg fornøyd med tettingen innefra. Resten tar jeg fra utsiden. Når alt var dekket med polyster og det så greit ut, satte jeg på min gamle byggtørker fra Clas Ohlson. Nattetemperaturen lå på rundt 10 grader, og polyesteren trenger 20 for å herde godt. Nå er det bare å vente til alt har satt seg.

Min gamle byggtørker er gul verdt... Var det Prix som hadde gule priser..? Babord side er tettet. Dagen etter, alt herdet og ser greit ut... Det går da framover.

26.09.2007
Tok fram fotoapparatet i går og knipset et par bilder. Litt for oversiktens del. Og for å sette en liten strek på denne arbeidsoppgaven. Bunnen er tettet, stort sett rensket for skum, pusset og grei i bunnen. Det har selvsagt vært en jobb man gjerne vil slippe, men likevel har det vært trivelig å holde på ute i garasjen. Man er sin egen herre, og gjør sine egne feil. Samtidig har man en viss stolthet som vokser med prosjektet. Det er jo artig å se at det går fremover. I etterkant nå ser jeg at jeg skulle ha åpnet bunnen innenfra, slipt ned til jevn bunn og lagt på glassfiber på samme måte som babord side. Nå har det blitt en del påstøp på styrbord, med merarbeid som konsekvens. På den annen side så visste jeg jo ikke hvordan dette hang sammen, så noen annen måte å gå fram på var det vel kanskje ikke likevel...

Rekka rundt baugen og litt forbi midtskips er bygd opp av en aluminiumsprofil. Jeg vurderte lenge å fjerne denne, men ser at det kan være en fordel å ha deler av den med videre. Kommer til å skjære den av ved en fals som følger hele profilen. Bruke denne som støtte til å legge opp en ny rekke av tre, som også skal "lande" dekket i baugen. Skal forklare dette underveis.
Neste operasjon nå blir å rette av, støtte opp og vatre/lodde opp båten så den er helt rett. Vil ikke risikere å legge inn skjevheter i bunnen når jeg skal til med å legge ny dørk. Har vurdert en del materialer frem og tilbake til spant og stringere. Kommer til å lande på trykkimpregnerte terrassebord. Ikke helt tradisjonelt, men ser at dette er brukt i restaureringer i Statene. Og dette er jo noe jeg har liggende også, samt at prisen ikke er avskrekkende. Må bare passe på at det er tørt, og må vaske bordene godt før støping.
Her ser du reparasjonen som er gjort. Skulle gjort det på samme måte på begge sider Rekka er bygd opp av en aluminiumsprofil. Den skal reduseres... Og slik kjørte han inn i solnedgangen... Ahh...

01.10.2007
Mandag! Båten skulle rettes av. Jeg flyttet den aktre taljen for å kunne la båten henge litt friere, heiste den opp og justerte til støttene under. (De tidligere nevnte Europris-støttene). Dernest vatret jeg opp båten og satte opp vertikale støtter på begge sider i både baugen og hekken. Nå står den støtt, og ser riktig ut.

Den tidligere nevnte aluminiumsrekka hadde en liten knekk i en skjøt på styrbord side. Dette kom igjen som en knekk i skroget og så ikke pent ut. Jeg la på en 36*74mm på innsiden og festet den med ei tvinge. Det var alt som skulle til, nå så det meget bedre ut. Jeg skal laminere opp ny rekke i tre på innsiden, så det var godt å se at dette gled på plass. Til sist målte jeg avstanden fra rekke til rekke på motorbrønnen. Så la jeg på et bord på tvers av båten, skrudde fast på ene siden, presset inn skrogsiden til målet stemte og skrudde fast på andre siden. Nå skal i teorien båten være som den er ment å være. Jeg siktet og studerte, og det så veldig bra ut.
Så kastet jeg meg på vinkelsliperen igjen, byttet til kutteblad og skar ut resten av dørken akter.Skar også ut en bit av akterspeilet for å se hvordan det lå an bak der. Ikke bra... Jeg visste at fineren i akterspeilet var våt etter noen prøvehull tidligere i prosjektet. Det viste seg at den var fullstendig delaminert. Dette kom ikke som noe sjokk. Jeg skal bygge opp nytt akterspeil, og det skal bli sterkere enn originalt.
Støttet opp begge sider, både i baug og hekk Akterspeilet er avdekket, og må totalsaneres La på ei støtte langs rekka også, enkelt festet med tvinge. Rekka ble rett igjen.

03.10.2007
Onsdag! Jeg tok vinkelsliperen fatt og skar vekk resten av akterspeilets innside. Fineren der var virkelig råtten, kan ikke ha vært mye stivhet igjen der med stor motor. Men nå er det vel en stund siden denne båten var på sjøen sist, og i hvert fall med stor motor. Når det gjelder akterspeilet så har jeg et dilemma. Jeg har en langstammet motor (65hk), og med den kraften så vil båten bli noe ustabil når akterspeilet er beregnet for kort stamme. Skal man bygge om akterspeilet, eller skal man sette i stand motoren, og selge eller bytte den i noe annet? Her kunne jeg trengt hjelp. Jeg har ikke lyst til å endre profilen på båten heller....

Videre på kvelden tok jeg et tak i bunnen igjen. Fant ut at jeg ville fylle i litt ekstra der, og tok fram boksen med glassfiberarmert polyestersparkel fra Biltema. Blandet i en god kladd, hadde i herder og jevnet ut ujevnhetene.... skrev jeg det? jevnet ut ujevnhetene... himmel! Hva annet skal man jevne ut da? Jevnhetene? Nok om det, støvsugde og vasket med aceton først selvsagt. Dernest ryddet jeg litt i garasjen. Så får kona bedre plass til bilen... Snart tid for å bygge opp båten igjen nå, ikke bare rive ut og sage vekk. Skal bli spennende.
Blottlagt hekk... Akterspeilet er avdekket, og må totalsaneres

08.10.2007
Ny uke, samme gamle mulighetene. Det er blitt kaldere, så støpesesongen nærmer seg slutten. Jeg stod en stund og betraktet bunnen i går. En liten, gnagende usikkerhet rundt styrken på påstøpen min gjorde at jeg tok en beslutning. Jeg støper i litt til. Spesielt på styrbord side. Det er den siden hvor jeg har lagt på plate utvendig. Følgelig bør mesteparten av skrogtykkelsen bygges opp igjen innenfra.

Jeg slipte rent først, og pusset ned akterspeilet i samme omgang. Så rekker det å tørke opp før jeg gjør noe mer der. Brukte også pusseskiva på motorbrønnen og slipte rent et skadet felt rundt kryssholtfestet på styrbord side. Deretter var det støvsuging og vasking med aceton. Klipte så til lengder med både matte og duk. La flere overlappende lag med matte på styrbord side. dekket det hele med duk. Babord la jeg bare to overlappende lag med duk.

Så gikk jeg løs på polyesteren. Vurderte en liten stund å blande opp etter fast fasit, 9 dl polyester og så sette til herder. Men det har blitt litt for lite hver gang, så jeg helte herderen rett i det som var igjen i spannet og blandet godt. Denne gangen ble det faktisk nok... La på et tynt lag med polyester på bunnen og la mattene oppi dette. Dyttet dem godt nedi, la på litt mer polyester, ny matte, mer polyester, så duken. Duken holder fasongen mye bedre enn matte, og er sterkere også. La også i matte i motorbrønnen og fylte med polyester der. Så greit ut det også etterhvert. Så etter en halv times hard innsats med litt stress kunne jeg ta to skritt tilbake og se på resultatet. Jepp. Nå holder dette. Endelig. Båten er tett, den er tilbake til opprinnelig tykkelse og styrke. Så blir det spant og tilfarere i bunnen før ny dørk. Noe som bør forsterke skroget ytterligere. I tillegg til dobbellaminat på akterspeilet etterhvert. Kommer tilbake til det.
En liten bildeserie til slutt.
Et lite hull dukket opp, antakelig etter et bor... Bunnen er nå hel og fin Her ser dere duken, penere enn matta. Reparasjon av motorbrønn Akterspeilet igjen, og hullet i bunnen