22.10.2006

Byggedagbok med bilder

Slik fant jeg denne på nett:




Videre vakker fremstår den ikke. Kona hadde aldri sett noe så stygt før. Stakkars båten... Lille Even var derimot overbegeistret, og gikk rundt og sa "båt" i flere timer...
Foreløpig er båten bare hentet i Drøbak, den skulle egentlig være et prosjekt for Seiersten Ungdomsskole. Dette ble aldri realisert, og den ble lagt ut for salg. Selvsagt måtte det bli meg som ble lurt til å kjøpe den, håper jeg ikke kommer til å angre så fryktelig da.

Nå er vannet tappet ut, det midlertidige dekket som var laget ombord er fjernet og tappepluggen i akterspeilet er skrudd ut. Det kan tyde på at det er mye vann i skummet under dobbeltbunnen. Resultatet kan være at bunnen må ut og skummet fjernes. Sukk!

24.10.2006

Så har jeg gått løs på båten. Det er en del å gjøre. En sprekk ved rekka på styrbord side må utbedres, men det er andre oppgaver som gjøres først.


Jeg hadde mistanke om at distansematerialet under dørken er skum. Dette har en lei tendens til å trekke vann etter noen år. Jeg valgte å skjære et hull for inspeksjon. Tok vinkelsliperen og skar ut 30 ganger 30 centimeter. Var alt ok, så kunne jeg sette inn ei luke her. Mistanken viste seg å være begrunnet. Vannet sprutet da jeg skar....


Etter å ha åpnet "luka" og fjernet skummet ned til kjølen, var det tydelig at mer måtte bort. Jeg skar rundt hele et stykke ut mot skrogsidene. Unngikk å skjære i forsterkningene som var støpt inn i tilfelle de gikk helt ned til skutebunnen. Det viste seg å ikke være tilfellet.


Etter å ha fjernet mye av skummet kom det til syne en overraskelse. På styrbord side var det forsøkt støpt inn ei sponplate(!). Sponplater og sjø har aldri vært kompatibelt. Det bar denne synlige bevis for. Den var helt myk, og det rant vann av den da jeg klemte på den med en finger.


Vel, denne skal ut. Noe mer av dørken skal også skjæres bort, og så støper jeg i et lag til i bunnen når den først er åpen. Nye forsterkninger skal inn, og den foreløpige planen er å legge dørken så høyt at båten blir selvlensende. Det bør være mulig å få til dette. Da blir det også et stuerom under dørken. Men nå blir det nok ikke gjort så mye den neste uka. Håper bare å få tak i et par mann så båten kan flyttes bak huset. Den er ingen pryd for hagen der den ligger nå...:-)


04.11.2006

Har fjernet motorbrønnen på båten nå. Boret ut popnaglene som satt rundt rekka, og brøt opp plastingen som var gjort mot aluminiumsprofilen langs rekka forover. Måtte skjære av de gjennomgående boltene som gikk fra motorbrønnen til skroget ved motor. De var ikke syrefaste, og hadde rustet grundig.


Under motorbrønnen var det vel egentlig ingen store overraskelser. Det ligger ei plate som forsterkning på tvers av akterspeilet, som er plastet inn. Jeg borret noen inspeksjonshull og fikk bekreftet mistanken om at denne er svært fuktig. Kommer til å skjære opp og rive ut hele greia og legge inn ny. Ser ut til at det blir litt jobb framover dette her... Som om det skulle overraske noen.

Ved nærmere titt på motorbrønnen viste det seg at det var lagt inn finer som forsterkning ut mot rekka på hver side. Denne fineren var totalt delaminert, og hadde løsnet fra støpen stort sett over alt. Denne er det bare å rive ut, og legge et par nye lag med glassfiber. Noen hull var dårlig tettet, og det var mange huller til popnaglene som ikke var i bruk... Noen av naglene hadde ikke hold i skroget heller. I tillegg var det en skade rundt området der det ene kryssholtet antakelig har vært. Det skal slipes ned og legges i ny duk.


05.11.2006

Med god hjelp av en kamerat klarte vi søndag å dra båten bak i hagen. Den er jo ikke vakker enda, så det er greit å skjule den litt til vinteren. Vi slet litt med å få snudd den, men det gikk på et vis til slutt. Etter en kort inspeksjon viste det seg at det har vært en reparasjon her en gang. Den var sånn måtelig utført, noe vateret skal forsøke å illustrere. Særlig babord side var svært ujevn. Et søkk på over en centimeter materialiserte seg... Det blir litt slipearbeid dette.


06.11.2006

Er det noe å vente med? Neida, her skal båten til pers, og noen vanlig neglfil nytter ikke. Treiv tak i vinkelsliperen, skrudde på det groveste papiret jeg hadde (40) og kastet meg over bunnen. På 15 minutter tok jeg det som synes på bildene. Styrbord side ble nesten bra. Litt finsliping der, så holder det. Men jeg tok av ganske mye, det må legges på på innsiden. På babord side var det mer å ta, så der gjorde jeg holdt før jeg slipte meg gjennom båten. Noen inspeksjonsluke ned mot bunnen på fjorden hadde jeg ikke tenkt meg. Det hvite som ligger på båten her er ikke snø...




Sprekken nær baugen, som jeg har vist tidligere, gikk jeg på med dødsforakt. Jeg slipte ned til sprekken var borte, det vil si inn til glassfiberen som er lagt på som reparasjon på innsiden. Dermed har jeg anlegg mot "hel ved" når jeg skal bygge opp igjen dette området. Når det er gjort kan jeg slipe vekk det ekstralaget som er lagt på på innsiden. (som forøvrig ikke ser så vakkert ut)


06.12.2006

En måned er gått siden siste oppdatering, og sant å si så har det ikke skjedd så mye heller. Riktignok er det mildvær her på Østlandet, men det er jo liksom vinter likevel. Tiden går med til planlegging og forberedelser i stedet. Har kjøpt inn en bok, "Runabout Renovation" av amerikaneren Jim Anderson. (sikkert skandinaviske aner..) Den tar for seg nettopp denne type båt, men amerikanskbygde, med de forskjellene det innebærer. (les: heldekkende tepper ombord.. fysj..) Utover de særegenhetene så er boka forsåvidt lærerik og grei. Hadde vel klart meg uten den også, må jeg innrømme.

En ting har jeg imidlertid gjort, konkret. Jeg tok for meg motorbrønnen og begynte å pusse litt på den. Ingen bilder desverre, de kommer forhåpentligvis;-) Jeg har nevnt delaminering av finer på innsiden der. Antakelig brukt til å styrke glassfiberen, men det var dårlig støpt inn, og hadde løsnet så godt som fullstendig. Hadde ingen styrke igjen. Jeg skar rundt platene på hver side med en fingerfres (black & deckers Dremel-etterligning) Fikk ut alt, og kastet det i søpla. Pusset også over en del skruehull som var forsøkt tettet litt amatørmessig. Det er en skade på babord side akter der kryssholtet har sittet. Der må det støpes inn ny matte på undersiden, så må den knuste glassfiberen på utsiden slipes vekk og støpes opp på nytt. Tror det blir tradisjonelle kryssholt på begge sider her. Finnes noen flotte nedsenkbare, men prisen er i overkant, og det er vel lite autentisk også. Som om båten skulle kunne bli autentisk når så godt som hele dekket er borte... Har forøvrig avskiltet den ene bilen, så det vil være plass i garasjen i vinter... Det er bare å møte opp for å frakte skroget fra bakhagen og fram...:-)


26.03.2007

Tiden går, våren nærmer seg. Vinteren har gått med til forberedelser og tenking/planlegging.
Foreløpige beslutninger går ut på å droppe selvlensingen. Jeg er redd det blir lite fribord igjen, og båten vil etter all sannsynlighet bli fraktet på tilhenger. Følgelig vil det være enkelt å drenere den når den er på land.
Skulle det vise seg at båten skal ligge mye ute, så får det heller bli kalesje på den.

Videre vurderes det å lage en enkel hardtopp, som skal kunne flyttes bak til akterspeilet som motordeksel/lyddemping. En bred targabøyle er også under vurdering for å kunne nyttes som støtte til eventuell kalesje, men samtidig være mulig å legge ned som ryggstøtte. Ideen tror jeg er god, så spørs det om det lar seg gjøre med enkle midler.

Det ligger en gammel Yamaha 25hk på loftet i garasjen. Den har en del mangler, men det kan hende den retaureres for å benyttes. Noe undermotorisert frykter jeg, tiden vil vise om det er en tabbe å gjøre noe med den.