22.09.2008

Oppussing av 65HK Suzuki.



Sommeren 2008

Det ser ut til at de tosylindrede 65-hesterne til Suzuki som er solgt her i landet skal via Dal, Øvre Romerike. Den første jeg fikk tak i lå lenge på Finn.no Jeg vurderte, tenkte og kjøpte den til slutt. Mener jeg ga 1800 for den. Det hadde gått et skall av det ene stempelet. Det burde ikke være så vanskelig å få tak i et nytt stempel var tanken. Det er det egentlig ikke heller. Men det de fleste erfarer med slike motorer er nettopp det jeg fikk erfare. Eller rettere sagt, de som hadde forsøkt å fikse motoren hadde fått erfare. En motor fra 1978, som det kanskje ikke er gjort alt for mye med, har en tendens til å korrodere en smule. Og dette medfører at en del bolter gjerne setter seg svært godt fast. Resultatet? Brukne bolter selvsagt. Nesten alle boltene som toppen var festet med var brukket. Og ikke nok med det, stumpene som satt igjen var såpass lange at toppen ble sittende fast. Følgen av dette er at den eller de som har forsøkt seg på å åpne toppen har gått hardt til verks. Deler av toppen er da skadet grunnet bruk av egnet eller uegnet verktøy. (brekkjern og slegge...)


Motoren ble delt, og jeg satte opp ei liste over hva som måtte gjøres. Etterhvert kom jeg til at det vil være enklere å finne et prosjekt hvor blokka kanskje er hel, men at undervannshuset eller andre deler av motoren kanskje ikke er bra. Det dukket opp våren 2008 i Hønefoss. Der var det en delemotor til salgs, med ekstra blokk i tillegg. Dette var lovende. Jeg hentet denne og begynte å skru. Blokka var ok, det manglet undervannshus. Men det hadde jeg liggende. Monterte dette og fikk komplettert motoren med låsepinne til motorbrakett, samt byttet tiltmekanismen. Motoren så litt shabby ut, så oppussing måtte til. Og det er dette som har utviklet seg til en liten vitenskap med prøving/feiling metoder. Er det noe som kommer til å virke? Biltema har hatt ferdig motorlakk til utenbordsmotorer. Har brukt denne på Yamaha tidligere, men den er kjent for ikke å tåle bensin. På to-taktere er dette ikke noen fordel. Litt søl blir det gjerne, og uforbrent bensin fra eksosen gjør skade. Det var med andre ord ikke noe alternativ.

Motor lakkert med Biltemalakken. Ser bra ut, men kvaliteten er ikke god nok.

Så var det å begynne å lete etter bedre løsninger. Tanken er grunnbehandling på enkelt og lett tilgjengelig vis. Sprøyting er det foretrukne. Noe spesialgreier som kun selges av et lite bakgårdsfirma i Bergen er lite aktuelt. Har hørt om lastebillakk og andre supergreier som sikkert er bra. Og like sikkert er dyrt. Og i tillegg svært vanskelig tilgjengelig. Jotun blir da førstevalget. Relativt stort spekter av produkter, og absolutt lett tilgjengelig. Hva kan brukes på aluminium da? Bengalakk? Ja, ifølge produktbeskrivelser hvis det grunnes med Arcanol. Der har vi det. En sterk emaljelakk utenpå godkjent grunning. Innkjøp ble unnagjort. Farge blandet til iris-blå. (mener jeg den het) Det blir ikke noe metallik på denne motoren. Ser ingen grunn til å fordyre hele greia på en gammel motor. Og enkel lakk ser minst like bra ut i mine øyne. Grunnarbeidet ble utført, mattet med slipesvamp, vasket både med såpe og aceton for fjerning av fett. Deretter ble sprøyta startet og hele motoren fikk et lag med Arcanol. Dette så faktisk veldig bra ut. Hadde lyst til å beholde motoren hvit, men valgte å fortsette som planlagt.

Arcanol er påført på hele motoren. Klart til Bengalakk.

Neste strøk var altså Bengalakk. Fylte opp sprøyta på nytt. Kjørte på med dette og motoren ble blå. Det man kan si umiddelbart er at Arcanol ikke skal tynnes, heller ikke Bengalakk. Dette medfører at dette ikke er ideelt til sprøyting med konvensjonelle metoder. Trykket måtte opp for å få sprøyta til å fungere. Men resultatet så pent ut. Jeg var fornøyd. Fikk etterhvert montert alle detaljer og startet motoren i tank inne i garasjen. Om det ble noe søl? 65 hk i en liten stamp med vann... Jo det ble vått. Satte den i gir også og måtte løpe inn og skifte bukser etterpå. Så ble motoren stående i vannet. Det gjorde den i over en uke. Fikk solgt motoren også. Tanken var at dette skulle finansiere de delene jeg manglet for å bygge opp den motoren jeg fortsatt hadde liggende. Da jeg skulle frakte motoren til han som skulle ha den fikk jeg meg imidlertid en overraskelse. Motoren hadde fått utslett! Undervannshuset hadde masse små prikker i lakken. Ringte kjøper og slo av på prisen. Han godtok det. Men Arcanol og Bangalakk var avskrevet som alternativ. Funker ikke mot aluminium under vannlinjen. Over vannlinjen så det pent ut fortsatt.

Bengalakk påført. Bildet er tatt før oppstart og oppdagelsen av at dette ikke er farbar vei i lakkering av utenbordsmotor...

Neste prosjekt kom ramlende ned fra himmelen. Utgangspunktet. Det hadde vært enklere om jeg hadde fått motoren slik den fremstår her før den hadde vært via et reparasjonsforsøk. Han jeg hadde kjøpt delemotor fra på Hønefoss hadde fått problemer med den motoren han hadde beholdt. Det viste seg at denne motoren fikk vann i den nedre sylinderen etter å ha kjørt en liten stund. Han solgte den til noen kjente som forsøkte å fikse problemet. De byttet toppakning uten at det hjalp. Så kontaktet han meg, og jeg kjøpte motoren av han i håp om å få den på vannet igjen. Det viste seg at den jobben bekjentskapene til selger hadde gjort ikke var helt bra. De hadde nok hatt litt problemer med å få av toppen, og hadde boret opp 3 av motorboltene med overdim og standardgjenger. I tillegg hadde de gjenget opp på nytt 5 andre bolthull med standardgjenger i stedet for fingjenger. (1.5 stigning istedet for 1.25 på M10 boltene) Jeg gikk over gjengene med gjengetapp og forsøkte å montere toppen. Men gjengene slapp taket før tilstrekkelig moment var oppnådd. Her må jeg inn med Helicoil. I mellomtiden får jeg forsøke å lakke denne motoren også.

Nytt prosjekt, her ser man tæring i aluminiumen før behandling.

Jeg demonterte blokka fra stammen og startet på pussejobben. Måtte bore opp bolten til innfesting av sinkanoden under kavitasjonsplata. Denne var brukket. Fikk ordnet det og gjenget opp på nytt. Deretter var det å slipe ned til bart metall og vaske godt. Forsøket denne gangen skal også inngå i billigversjon og tilgjengelighetens ånd. Men nå skal 2-komponentversjonen forsøkes. Etter å ha lest og lett etter den rette oppskriften, så har i hvert fall en ting blitt klart. Man må forbehandle bart aluminium med en etse-primer. Valget falt på Internationals etch-primer. Denne er 2-komponentbasert, og skal kun påføres i et tynt skikt. I tillegg skal det være riktig temperatur og man har et etterbehandlingsvindu i tid. En time etter påføring kan denne overmales, og innenfor ett døgn. (mener jeg det var, mulig vinduet lukker seg senere. Husker ikke helt det). Jeg blandet opp en halv desiliter og påførte denne med pensel. Har beklageligvis ikke bilder av denne prosessen, men det var en tynn gulaktig guffe jeg smurte på. Den forandret litt farge etter en liten stund der den reagerte med aluminiumen.

21.09.2008
Så var det klart for første etterbehandling. Denne gangen ble det altså Biltemas 2-komponentsystem. Plast og metallprimeren skal kunne brukes på forbehandlet aluminium under vannlinjen og er en uretanepoksy. Jeg blandet denne etter oppskriften, 1:4 og tynnet den til sprøytekonsistens med Tynner Topcoat fra Biltema. (anbefalt av Biltema) Primeren var ok å jobbe med. La seg godt uten overraskelser. Ingen koking mot tidligere behandlede flater hverken mot lakk eller mot etch-primeren. Denne skal nå etterbehandles med Biltemas Topcoat i blå utgave. Forsettelse følger.

For å få et fint resultat så ble bunnplata på motordekselet tatt av og lakket for seg. Silvery finish. Motoren er grunnet med Biltemas to-komponent primer for plast og metall

22.09.2008
Og fortsettelsen kom. Overmalingsintervallet på grunningen til Biltema er 2 dager. Etter det må man matte ned overflaten og vaske godt. For å unngå dette, samt å sikre god kjemisk vedheft, så valgte jeg å lakke med Topcoat etter ett døgn. Jeg hadde Topcoaten inne for å få temperaturen godt opp. Over 20 grader. Satte på byggtørkeren i garasjen for å ha så høy temperatur som mulig. Klarte å varme opp direkte de løse delene. Så forsøkte jeg å få opp temperaturen på selve stammen. Dette fikk stå og varme seg en times tid, så blandet jeg opp Topcoaten. Tynnet den litt mye så jeg var nede på 18 sekunder i drypptesten. Blandet opp litt til og fikk opp viskositeten så jeg ble fornøyd. La på et grunnstrøk på alle delene, og var fornøyd med måten lakken oppførte seg på. Den dekket godt og flyten var god. Fortsatte med 3-4 strøk til med noen minutters mellomrom. Hele jobben var gjort på en halvtime. Tok noen bilder med mobilen etterpå, og de yter ikke resultatet rettferdighet. Men på den annen side, så slipper jeg å bli stilt til ansvar for de profesjonelle lakkererne som måtte lese dette..;-)

Hobbylakkereren er fornøyd med resultatet. Motoren er jo 28 år gammel. Nå mangler bare montering av motor. Kosejobb dette.

29.09.2008
Så var toppen montert omsider. Perma-coil settet kom fra USA, og vedlagt fulgte en bruksanvisning. Jeg forsøkte å følge den til punkt og prikke, og ødela 5 innsatsgjenger. Jeg skulle sette in 5 nye, og tolv fulgte med i settet. Dette lovet ikke bra. Ingen fikset, 5 skulle fikses og jeg hadde kun 7 igjen. Her får man forsøke å buke sunn fornuft og litt kløkt. Ifølge bruksanvisningen skulle man tre innsatsgjengene 1/4 til 1/2 omdreining inn i sentreringsverktøyet som fulgte med. Der skrur man denne inn med et tilhørende verktøy. Jeg forsøkte nå å skru innsatsen gjennom sentreringsdelen og ca 1 omdreining ut av dette. Så fikk jeg entret gjengene inn i hullet som skulle fikses. Ved å skru på gjennomføringsverktøyet så fikk jeg tak. Sentreringsverktøyet ble litt med og gjorde det vanskelig å skru. Jeg måtte løsne det litt for å få innsatsen til å gli skikkelig. Da gikk det greit! Og de neste 4 gjorde jeg på samme måte. Alle på plass, og to til overs.

Da var det bare å montere toppen igjen. Så lett var det ikke. To av hullene som var fikset var blitt litt skjevt boret. Dette resulterte i at boltene ikke ville ta tak når de kom gjennom toppen. Jeg måtte bore ut dimensjonen en liten millimeter i hullene der. Men da gikk det også greit. Var spent når jeg begynte å dra til toppen med moment, men det gikk faktisk bra. Nå blir det å montere motoren på stammen og starte den opp. Så får vi se hvordan lakken oppfører seg i kontakt med vann.

 Slik så den ut etter montering.

Etter en uke stående i vann var spenningen stor da jeg tok den opp. Bekymringen var ubegrunnet. Alt så like fint ut som da jeg satte den ned i vannet. Nå var ikke dette saltvann riktignok, så det kan hende at dette over tid vil vise at Biltema heller ikke er godt nok. Men konklusjonen så langt er at Biltemas to-komponent er god nok ut fra pris. Det hadde vært enda bedre med flere fargevalg, og kanskje en metallic-variant. Men slik som motoren fremstår etter denne behandlingen, så ser det profft og ordentlig ut. Har sett mange omlakkerte motorer som ikke har vært i nærheten av dette resultatet. vis det er noen der ute som har langtidserfaringer med Biltemas to-komponent mot aluminium, så er jeg svært interessert i å høre om dem. Send gjerne en mail og fortell.


Document made with Nvu