Startsiden

02.08.2006

Siste nytt! Båten er døpt: "Lydia Nalen"



Båten er blitt flittig brukt i sommer, og enkelte ting har vi utbedret underveis. Hengt opp dieselfilteret, koblet stereoanlegget, vasket og ordnet. Kommer tilbake med bilder snart.



Særlig... Masse nye bilder her ja... Vel. Båten har i alle fall blitt brukt. Flere tokt har vært utført, mye bra seiling, bading og hygge. Men lukta er irriterende ombord. Putene skal ut og byttes i vinter. Dørken SKAL byttes ut. Vi har laget en provosorisk kjøleboks som har fungert tilfredsstillende. Det er laget en ny luke i skottet i cockpit. Det skal nå settes inn et framstøt for å få båten opp på et bra bruksnivå. Håpet er at vi i tillegg skal gjøre noen grep så det blir litt mer Yacht-preg på båten. Luka i forpiggen er i dårlig forfatning. Toalettet er ikke optimalt, alt treverk trenger sårt en runde med lakk (eller 3..) og web-ansvarlig MÅ ta med seg fotoapparatet så dere får se på elendigheten...







Så har vi kjøpt "ny" båt. Etter at den forrige brant opp, har vi gått til innkjøp av ny skute. Vi har gått litt ned i størrelse denne gangen, og havnet på en Nederlandsk konstruksjon. Hovedgrunnen til den uvanlige manøveren med å gå ned i størrelse (omvendt to-fotssyke) er faktisk familieforøkelse.

Man skulle vel kanskje tro at det var enda mer presserende å gå opp et hakk da, men av erfaring vet vi at bruken av båt går ned omvendt proporsjonalt med antallet bleibarn. Dermed blir det mer av "gutteturer" et par år, og da er det vel så morsomt med en mindre båt.

Litt om båten: Den er på litt over 26 fot. Har en eldre Renault RC8D motor. Ikke den mest velkjente installasjonen, kanskje mest fordi Renault innstilte sitt marineprogram i 1982. Marinedivisjonen ble solgt til mer anerkjente Nanni, som fortsatt skaffer deler til disse motorene.

Det er 5 køyeplasser, med mulighet til en 6. om man bruker den ene sofaen i salongen til dobbeltkøye. Tradisjonell forpigg, og med "toalettrom" aktenfor forpigg. Dette er lagt opp på samme måte som i Maxi 84, slik at dør lukkes både til forpigg og salong. Dermed blir rommet i hele båtens bredde. Benplass blir det med andre ord. En uttrekksvask er plassert over toalettet. (som er plassert på styrbord side.) Skap og hyller er på babord side.

Salongen er også tradisjonell, med sofa på hver side, med en slags "minidinette" til styrbord. Stikkøye er det også til styrbord.

Pantryet er det geniale med denne båten. Det er en egen seksjon på babord side, og hele denne seksjonen er flyttbar. Den skyves inn under Cockpit når den ikke er i bruk. Dette frigjør enormt med plass i salongen, selv om det tar noe av stueplassen i cockpitbenkene. Et noe slitent to-bluss gasskjøkken er plassert til høyre på pantryet, med vask til venstre. Gassbeholderen er hengt opp under blussene. Denne skal flyttes.

Selve cockpit er rommelig og god. Med et bomtelt har man stort sett alt man trenger av plass for gutta på tur. Og tur er det meningen at det skal bli. Vi gjør som NSB, og har som målsetting at båten skal brukes under oppussingen. Dette vil nok føre til at en del ting tar lenger tid, og at en del av prosjektene må bringes hjem. (det er en times kjøretur til båtplassen)