Startsiden

01.03.2005

Motoren (Renaulten eller rånan som de sier på Eidsvoll..)

Det sitter for tiden en Renault RC8D med stiv aksel i båten. Dette er en motor som vi ikke vet så mye om, og det kan bli en utfordring. Det vi vet er at Renault solgte sitt marineprogram i 1982 til Nanni. De skal visst fremdeles føre deler til motorene, noe vi håper er riktig.

Dynamoen er det første vi må gjøre noe med. Ifølge tidligere eier blir ikke batteriene ladet. Om det er dynamoen eller regulatoren som er årsak til dette vet vi ikke enda. Vi får gjøre et forsøk på å finne dette ut. Man kan skimte litt av Rånan til venstre for pantry.

Noen betydelig oppgradering av motoren har det ikke blitt tid til. Har skiftet dieselfilter, tømte vel ut 2 dl med vann/guffe/gjørme fra dem. Noe av det værre jeg har vært borti. Kilereimsystemet var et kapittel for seg. Veivhjulet har dobbel skive, den bakerste skal drive dynamoen, den forreste vannpumpa. Her har det vært Petter Smart.. Det var bare montert ei reim som drev begge, og denne gikk med et kraftig offset. Kraftig slitasje på reima ble resultatet. Bytta til to reimer, og det hele ser bedre ut. Litt problemer med stramminga til vannpumpa, men den krever ikke såå mye heller. Skal bytte impeller.

20.11.2007

Ny informasjon om motoren.

Etter å ha sondert nettet etter info om motoren, så har vi fått tips fra Frankrike. Det viser seg at denne motoren er en Hatz diesel, Tysk konstruksjon. Forøvrig samme motor som BMW D7. De er ikke helt like, mariniseringen er gjort litt forskjellig. Det som er gledelig er at det ikke vil være store problemer forbundet med å skaffe deler til denne. Og det låter bedre når man sier at motoren er tysk.
Konstruksjonen er enkel, en ensylindret diesel med gear. Bosch dyse gjør det hele enda enklere.

Etter at vi nå har hatt denne i 3 sesonger, så er behovet for en gjennomgang påtrengende. Det er lekkasjer på et par plasser, noe som gjør miljøet ombord utrivelig. Så i høst skrudde vi den løs, koblet av alt av ledninger og slanger, og halte den ut. Tok den med hjem til garasjen. Her skal vi legge ut bilder og info ettersom overhalingen skrider frem. Det vi så langt har gjort, er å ta av toppen og sylinderen. Den ene støtstanga til ventilene var bøyd, og det var lekkasjer i hylsene til støtstengene. I tillegg fant vi at det var lekkasje mellom blokk og sylinder. Dette skal vi få tettet med nye pakninger. Selve sylinderen innvendig ser bra ut. Stempelet likeså. Så her gjør vi ikke annet enn å hone opp sylinderen litt forsiktig.
Hele motoren skal vaskes grundig, og gis et nytt strøk med lakk. Vi vurderer å bruke en lys farge for å kunne avdekke eventuelle lekkasjer tidlig. Nye anoder skal på plass, det var først nå vi fant ut at det fantes slike på motoren... Tviler på at de har vært byttet på 10 år. Ikke bra. Vi skal se på innfestingen av dynamo og vannpumpe også, og muligens skifte et lager i kamhuset. Virker som om det er noe slitasje der.

Dysa leverer vi inn til et dieselelektroverksted for gjennomgang. Regner med at den skal bli bra. Å få justert opp pumpa osv. blir nok en nøtt, dette er jomfruelig terreng. Håper det går greit, det er her effekten og turtallet på motoren justeres. Å få den til å gå godt på 3600 omdreininger med belastning er målet. Værre blir det vel neppe...


Motoren er delt, åpnet, pyntet og vasket. Vi fant ut at den var shimset opp mellom blokka og sylinderen. Dette er ikke originalt. Vi forsøkte å montere den uten dette. Men fant ut at det ble trangt, så vi får nå spesiallaget et nytt, men tynnere shims.

Vi har tro på at den etter dette skal fungere greit i noen sesonger til. Nye motorfester er bestilt fra Italia. Vibrostop. Er eneimportør av disse til Norge. Så hvis noen trenger motorfester til båtmotoiren er det bare å si fra.