09.05.01
Ute for første gang.
For 1. gang er den ute i dagslys. Om man da ser bort fra at vi snudde den en gang for et par måneder siden. Været slo til med 20 grader i skyggen, og det var for galt å stå inne å jobbe. Vi fant en skyggefull plass inntil garasjen, og satte i gang med jobbing der. Vi skar til rekka røfflig. Den skal finpusses når ytre og indre rekke blir montert. Vi la ei list langs toppen av rekka, og bøyde denne til en fin og gradvis økende kurve mot stevnen. Så tegnet vi av og skar etter denne med stikksag. Vi tok kun den ene siden (styrbord?) først. Så loddet vi opp skroget og ved hjelp av vater fikk vi overført samme kurva til motsatt side (babord?) av skroget. La så lista etter avmerkingene og tegnet av på nytt. Så skar vi denne siden også. Klart at det kribler litt ekstra i kroppen når vi står der og skjærer i kanoen, men resultatet ble ikke så værst. Det endelige bildet av kanoen tegner seg i alle fall klart fram nå. Odd Harry gikk løs på de siste luftblærene inni kanoen med dødsforakt og eksentersliper. Vi fant ut at det var ingen vei utenom. Vi fjerner siste rest av luftbærer og fyller opp igjen med epoxy, så får resultatet bli som det blir.
Antakelig blir det ikke så galt. I dag hadde formann med seg to små håpefulle kanopadlere, og 5-åringen jobbet intenst med å prøve å løfte kanoen.
Den er ikke så tung, og han klarte fint å rugge på den. Han var også den første som satt oppi kanoen, og det var jo også litt av en milepæl ikke sant? Nå gjenstår det bare å slipe over skroget og montere detaljene, så er er det tid for lakkering. Vi ser enden på dette nå, og håper å ha skuta sjøsatt før månedsskiftet. (Sier ikke hvilket månedsskifte selvsagt.:)
29.06.01
Full stans?
Sommeren har inntatt kanobyggerene, og med den har sløvheten også gjort sitt inntog. Vi beklager at det ikke skjer så mye akkurat nå, men snart er de prioriterte oppgavene unnagjort. Dvs. seilbåt, hage, husmaling, ferieplanlegging osv. Dere vet vel hvordan det er. Vi har et håp om å komme videre i løpet av kort tid nå så gi tål, vi skal bli ferdige snart.
21.09.01
Oppstart igjen!
Nå er det på tide at vi blir ferdige med prosjektet, ikke minst med tanke på alle dere som titter innom her fra tid til annen. Eventyrlig hvor mange som har vært innom på disse sidene forresten. Takk til dere alle. Det vi nå har gjort den siste uka er først og fremst rydding. Videre er vi nå på jakt etter eikelister i 20 x 20 mm og 5 meters lengder. Dette er ikke akkurat lagervare på den lokale saga så vi har lett med lys og lykte for å finne noe som kan brukes. Vi må nok til Oslo, og f.eks. Isene Jordan for å få tak i dette her. Om vi MÅ bruke eik? Neida, hardved generelt går bra. Eik er mørk og fin, og svært hard i tillegg til at den er relativt motstandsdyktig mot råte. Ask kunne vi brukt, men den er veldig utsatt for råte igjen, selv om den er hakket sterkere enn eika. Alm er det tredje alternativet av de nordiske treslagene. Burde vel også være favoritten. Like sterk som eik, god mot råte og bedre limeegenskaper enn eika. Vi får se hva vi finner. Av dette skal vi da lage rekka rundt kanoen. Håper at dette blir gjort til uka.
26.09.01
Eikelister!
Vi samlet oss til innspurten i går, og fikk skjært opp eikelistene vi skal ha til ytre og indre rekke. Dimensjonen blir 25 x 20 mm liggende horisontalt. Det gikk greit å skjære de, men lengden var ikke tilfredsstillende, så vi ble nødt til å skjøte dem.
Det gjorde vi ved å skråskjære listene på Gjerdesaga i 75 graders vinkel, og så limte vi de sammen med epoxy. Regner med at dette skal kunne holde godt. Vi vil også skjære inn felter i den indre rekka for å kunne tømme kanoen for vann samt å kunne surre ting og tang til rekka. Dette gjør vi ved å legge rekkene sammen med tvinger og så bore 12mm hull i midten. Så må vi fjerne treet mellom hullene og runde av med overfres. Dette skal bli bra. Vi prøvde oss også på å sette sammen setene i går, med mindre hell. Det var kav umulig å få skruene til å sitte slik vi ville, noe som kommer av at skruene vi ville bruke var av for dårlig kvalitet. Det lønner seg aldri å gå på akkord med kvaliteten. Bruk syrefaste (A4) skruer til alt som har med innfestinger å gjøre (OK! Klart at bronse eller silikon/bronse skruer er enda bedre, men tilbudet er begrenset på Jernia!)
Vi fikk imidlertid limt sammen dekkene til kanoen, og regner nå med at denne delen er klar til montering. Vi ønsker å montere indre rekke først, litt lenger enn det dekekt dekker. Så skjærer vi av den rekka nå vi tilpasser dekket. Regner med at det skal kunne bli greit.
02.10.01
Mer eikelister!
Etter å ha limt rekkene, skulle vi frese inn spor samt runde de av, og videre forsøke å sette sammen setene. Vi gikk på mer krum hals, fikk justert tykkelsen og bredden i tykkelsehøvel og satte så sammen de to indre rekkene for å bore hull i mellom dem.
Vi brukte 13mm bor. Dette for å få begynnelsen på sporene vi skulle lage. Så freste vi ut mellom borehullene, og rundet av disse. Dette ga en fin effekt syntes vi, selv om vi klarte å drite oss ut her også. Pass på retningen på veden når dere freser ut tre, i hvert fall når treet er så hardt som eik. Årringene i treet må falle ut av lista i den retningen man freser. Hvis ikke ender det med kræsj, slik det gjorde for oss. Hvis dere ikke skjønner hva vi mener, så kjør en del tester på skrapved for å se resultatet. (Eller skjær ut i mellom borehullene med båndsag e.l. i stedet.)
Vi fikk satt sammen ett av setene også, og Odd Harry hang seg i det mens Erik og Per-Ola holdt han oppe, så styrken ser det ikke ut til å være noe galt med. Setene skal trekkes med svarte bilbelter, som vi tror skal gjøre nytten. Om det blir Stressless-kvalitet på sitteposisjonen vet vi ikke enda, tiden vil vise det.
Dekkene er også ferdig limt nå, og begynner å bli klar til montering.
Som en avslutning på kvelden skulle vi justere tykkelsen på ytre rekke og runde av disse. Så er det noe med at enkelte ting ikke går så bra. Vi var vel brukbart fornøyd med resultatet, men syntes at det manglet litt, og ville kjøre de en siste gang gjennom tykkelsehøvelen.
Odd Harry var frampå og kjente på resultatet mens matingen gikk. Men et lite uoppmerksomt øyeblikk førte til at den ene lista støtte mot ei plate som stod lenger bak i verkstedet. Lista bøyde seg oppover mot taket, og brøt rett av på det stedet vi hadde skjøtt lista. Dermed var det å starte på nytt med å skjøte den får å få den lang nok. Sukk… Sikkert mange som har opplevd lignende katastrofer, men det er jo ikke værre enn at det blir litt mer arbeid, og litt mer forsinkelse.
30.10.01
Monteringen!
Omsider har vi startet på å sette sammen det som skal bli kanoen. Vi prøvdepasset den ene, indre rekka, og fant ut at dette skulle la seg gjøre å få montert.
Dermed kastet vi oss over dekkene, som vi ville montere umiddelbart etter at indre rekke var montert. Det var litt pussearbeid på rekka også, og vi gikk løs på dem med rasp og sandpapir.
Vi fant også ut at vi skulle ha en liten bue på dekkene inn mot kanoen. Man hva skulle vi bruke for å få til en fin bue? Flere alternativer ble prøvd, ei bøtte og et bilhjul ble foreslått. Da var det Per-Ola oppdaget skyggen som falt fra en Stiga gressklipper, og den så ut til å passe akkurat. Dekkene ble lagt under, men etter protester om at dette kunne bli skjevt grunnet solvinkel måtte vi snu på gressklipperen. Lyset måtte jo falle rett ut av klipperen, for at den radielle fortegningen ut fra senter ikke skulle føre til skjevheter. Ok, dette var sikkert kryptisk, men hvis man går inn i høyskolepensum i fotogrammetri finner man hva vi mener.Vi fikk tegnet av skyggen, og skar ut buen med verdens dårligste stikksag. Vet ikke om den har fått lov til å kalle seg det en gang. Stikkrasp ville være et mer passende ord. Et lite tips: kjøp ikke Best Tools! (håper vi ikke blir saksøkt for dette her)
Mens Odd Harry og Erik forsøkte å pusse på resultatet, var epoxyen allerede blandet, så nå var det bare å kjøre på for å få dette på plass. Vi festet den indre rekka, la denne i en jevn bue framover og bakover fra midten og satte fast med tvinger. Så skrudde vi fra utsiden, og fortsatte til den andre siden. Det er litt viktig å finne midten først, noe som gikk greit. Og så var det å forsøke å montere dekkene. Vi la de på plass, og merket av hvor vi skulle kutte den indre rekka. Kappet denne litt for lang, og passet til slik at dekkene måtte presses på plass. Dette hjelper også til å holde rekkene på plass på grunn av spennet ut mot kroget. Og dette blir nok bra. Vi fant også ut at vi vil ha på ei pyntelist på innsiden av buen på dekkene. Netse gang er det den ytre rekka sin tur til å festes, så er det setene og midtbjelken, lakkering og prøvetur!! Rekker vi dette før isen legger seg?
21.11.01
Ferdig med rekka!
Jupp!! Så var det gjort. Vi klarte å montere den ytre rekka i går. Den er tilsvarende den indre rekka i dimensjon, men vi har ikke skjært inn noen falser på denne så den er hel ved. Det gikk greit å tvinge den på plass. Det eneste problemet var de #¤/&%(/»#(/* skruene vi skulle bruke til å feste rekka med. Pris og kvalitet henger ofte sammen, men ikke i dette tilfellet. De måtte bestå av en slags messinglegering (Ok, messing er jo en legering, men skruene så ikke ut som messing). I alle fall bøyde de seg ved det minste press, og vi gav opp til slutt. Forboret i stedet med 8mm og brukte kortere skruer. Så må vi plugge hullene i ettertid, men det gir jo en fin effekt. Så var det å smøre på med epoxy og skru det hele på plass. Vi bar kanoen inn i stua(!) til Erik (De har flyttet og skal leie ut etterhvert), og lot epoxyen herde der. Nå ligner det virkelig en kano, og bare småtterier er igjen nå!
27.11.01
Høvling og pussing
Med eksentersliper og høvel skal skroget formes, sa en gang en stor dikter. Hvem som sa det? Hakke peiling, men det hørtes så flott ut. I alle fall er vi godt i gang med finishen på skuta. Og vi tror nå at dette skal kunne bli bra. Det er litt igjen enda før resultatet er strøkent og klart til lakkering, men vi nærmer oss. Vi mener at en kveld til med pussing og høvling så er det klart. men vi har jo trodd før vi….:-)
07.01.02
Tilpassing og montering
Tatt litt tid for ny oppdatering, beklager. Vi har nå flyttet kanoen til snekkerverkstedet. (Der vi skar opp listene og div.) Ikke en ideell plassering, siden det brukes av flere. På den annen side er det suverent utvalg av verktøy der, så vi har en del flere muligheter.
Vi har nå skjært til alle setene, samt avstandsstykket på midten, den mye omtalte Twarten. Om vi skal kalle den midtbjelke eller hva vet vi ikke enda. Denne ble også laget i eik. Ideelt sett skulle den ha vært en tomme bredere (3 tommer), men vi regner med at den blir sterk nok likevel. Nå gjenstår det å montere disse delene og pusse videre for å gjøre klart til lakkering.
14.01.02
Mere tilpassing og montering
Here we go again! For første gang på lang tid var alle byggerne samlet til dyst. (eller dust?) Jeg (Per-Ola) hadde møtt opp litt før de andre, og tatt overfresen fatt og frest runde kanter på setene. De to andre ble satt til å lage avstandsstykker fra rekka og ned til setene, samt en endelig avrunding av yttre rekke i baugen og hekken. Deretter begynte vi å lage en kant som skal sitte inntil dekket på hver ende. Dette for å dekke endeveden, samt å lede eventuelt vann som lander på dekket ut av kanoen. Dette lages i bjørk, og vi tror at det kan bli svært vakkert.
Neste runde blir det montering, pussing og tilpassing av alle delene, så vi må handle inn skruer og bolter i mengder. Vi tror at vi nå kan starte lakkeringen om et par uker, og da er det liksom over. Vi får jo bare håpe på mildvær og en tidlig vår slik at vi kan få testet skuta. vi vet enda ikke hvem som skal ha denne første kanoen. Odd Harry og Erik har sagt fra at de vil gjerne ha den, mens Per-Ola synes det er bedre å bygge den enn å bruke den.!
06.02.02
Alt montert!
Et par kvelder har vi gjort unna uten oppdatering her, men nå er det meste klart. Kanoen er faktisk ferdig, hvis vi ser bort fra en omfattende pusse og lakkejobb. (ok det er sannsynligvis mer arbeid enn vi tror, men optimister må man være skal man bygge båt.)
Dette var faktisk en av de få rundene vi har gjennomført uten noen større tabber av noe slag. Boltene vi har brukt for å feste midtbjelken og setene var av typen med rundt, glatt hode og et firkantspor på undersiden av hodet. Det som voldte oss litt problemer var at rekka ikke var vannrett på tvers av kanoen. (det kan den da heller ikke være). Dermed måtte vi forsenke hodet på boltene litt i ytterkant for at de ikke skulle sprike opp fra rekka. Det gikk greit med hjelp av huggjern og litt knoting. Resultatet ble i alle fall tilfredsstillende.