Vi er i gang!

Omsider er vi kommet et steg videre. Etter lang tid med skjæring, fresing osv. var det godt å begynne på igjen med selve byggingen. Stevnene ble dampet i minst en halv time i hjemmesnekret damprenne og deretter satt på plass rundt buen på stevnen med tvinger. Reslutatet ble bra. Eneste problemet vi støtte på var at det var for lange lengder som var oppgitt i tegningene. Vi kuttet av litt over en tomme for at ikke lengdene skulle butte i benken som jiggen er montert på. Når dette var klart, gikk det hele som en lek. Neste punkt på programmet er liming av stevnen med epoxy. Det er planen å gjøre det kvelden etter og så er det klart for tilpassing og lister!!

02.11.00 :

 Og så var den første rekka på plass, og den 2. og den 3. og den…. Nå begynner vi i alle fall å se resultatet av alle forberedelsene. Og hittil er ikke synet avskrekkende. Vi er faktisk ganske så fornøyde så langt. Ikke har det vært de store problemene heller, og kirsebærtreet føyde seg fint inn mellom grana. Detta blir lækkert. Vi var litt skeptiske til investeringen av Clas-Ohlsson klyper, men de har vært verdt sin vekt i gull. Brukes til alt hele tiden, anbefales på det sterkeste. De kostet ikke mer enn 79 kroner for 10 stykker og har betalt seg selv tilbake flere ganger allerede. Om noen har flere bruksområder for disse klypene så tips oss så gjerne. Det er i alle fall tre stolte gutter som nå begynner å se konturene av bygget. Skeptikerne er også på vikende front så optimismen er på vei inn i kanogjengen. Pøka på bara….her skal det bli kano gett!

Fredag 10.11.00

I dag har vi gjort en del fremskritt. Tingene begynner å ligne noe, vi har fått på 5 nye høyder mot toppen. Listene blir nå merkbart vanskeligere å få på plass, fordi det begynner å bli vridninger mellom baugen og midten. Foreløpig går det greit, men det kan hende at vi må legge inn «jukselister» etterhvert for ikke å få altfor mye vridning. Håper at vi slipper. Men langt viktigere er utvidelsen av begreper innen kanobyggingen. Vi har nå døpt kanoprosjektet for «Isbryteren» og bakgrunnen for det vil det ta 3 web-sider til for å forklare slik at vi selv skjønner det. Det var i alle fall et slags utsagn fra Odd Harry etter å ha sett på profilen på kanoen. «Det er da ikke noen isbryter heller» var kommentaren da det ble satt spørsmålstegn ved en liten innsving i nærheten av stevnene.

I tillegg har bobla, som mange sikkert har sett glimt av i bakgrunnen av prosjektet, nå blitt den offisielle firmabilen. Det er i alle fall morsomt å se resultater av det vi gjør. Og om det skulle være andre der ute som vurderer, eller har tenkt tanken på å starte på et slikt prosjekt, så er det ingen grunn til å nøle. Dette kan de aller fleste klare å sette sammen. Erik nevte i dag noe om at det snart måtte inntreffe noe som var galt, og som det ikke var mulig å rette opp. Vi fryktet at det hadde skjedd da vi så på profilen i baugen på den ene siden. Der var det en tydelig innsving, mens det på den andre siden så helt greit ut. Etter måling og synsing ble det bestemt å prøve å løsne noen av stiftene for å se om tingene rettet seg. Det gjorde de, profilen gled på plass i en nydelig kurve, men det var ikke mer enn en liten millimeter som var feil. Øyet er med andre ord det fineste måleinstrumentet man kan bruke når man bygger kano, eller andre farkoster forsåvidt.

14.11.00

Nok en kveld med listing. I dag var Odd Harry syk, så vi var bare to som jobbet videre. Vi har lært noe i dag. Vi har litt for stor bue på «not og fjær» profilene. Dvs. at diameteren på buen er litt for stor. Når man da passerer det mest buete partiet på kanoen, så blir det litt mye glippe mellom listene, og limflaten blir liten. Det går an å fylle disse sprekkene med epoxy, men vi valgte å sammenpasse listene individuelt. Ved hjelp av sandpapir gikk det fort å få gjort noe med profilen, så resultatet ble bra. Det vil nok også lønne seg i det lange løp for det er en del arbeid å fylle sprekkene, og så slipe og pusse osv. Ved neste kano skal vi bruke fres med mindre diameter, ideelt sett en diameter som tilsvarer tykkelsen på listene.

Så en liten kuriositet. Hvis man har godt stereosyn, f.eks. som kartkonstruktører, så har vi lagt inn et bildepar som viser kanoen forfra. Prøv gjerne å samle bildene for å se kanoen i 3D. I tillegg har vi lagt inn et bilde som viser hvor mye vi må vri listene for å få de på plass. Glad vi la kirsebærtreet før vi kom til denne delen av skroget. Kirsebæra var langt stivere enn grana, så det ville vært en stor utfordring å legge den nå.

23.11.00

Ny kveld, nye lister, ingen bilder. Enda. Glemte kameraet i dag, så det blir ingen bilder før til helgen desverre, synd egentlig for da må vi jo bruke mer enn 1000 ord for å beskrive det som har skjedd. Og da har du sikkert sovnet før du er ferdig med å lese, så da er det bedre å vente litt. Vi har i alle fall kommet over «bøygen» nå, og det går litt lettere å legge listene. Man kan nå se konturene av hele kanoen slik den kommer til å bli. Og synet er vakkert synes nå vi. Vi er nesten kommet helt opp til toppen av den laminerte stevnen, det mangler kun en list før vi har kommet så langt. Da må vi gjøre ferdig den ene siden helt til midten av kanoen, skjære langs midtlinjen, og så bygge oss opp på den andre siden. Vi har tatt en vareopptelling også, og det kan se ut som om vi må ta en liten runde til for å lage noen ekstra lister. Vi har vært kresne i utvalget og kassert en del lister, og nå ser det altså ut til at det blir litt for lite. Odd Harry var på vestlandet i dag, så nå er det hans tur til å jobbe litt. Det vil si at han må ta resten nå!

Her er bildene endelig. Vi begynner å se hva resultatet blir nå, og vi er rimelig fornøyd så langt. Vi kan ikke se noen store tabber så langt, selv om det blir litt fylling av sprekker rundt vannlinjen. «Epoxy løser, eller fester, alt» er vel gjennomgangsmelodien, og det er klart at en del småfeil vil kunne rettes. Likevel er det sikkert litt banalt å tro at alt kan fikses med epoxy. Det er bedre å unngå tabbene som epoxyen skal fikse ikke sant? Det er mulig at neste runde allerede blir nå på mandag, Erik får et lite sykefravær den nærmeste tiden.

Et tips til slutt: Meld dere inn i e-postlista til sjølbygger’n. Det ligger an til å kunne bli et seminar for amatørbyggere etterhvert og påmeldingen vil sannsynligvis bli gjennom sjølbygger’n. Følg linken på linksiden.

Så var vi kommet helt opp på den ene siden. Det begynte å bli vanskelig å legge på lim mot slutten som dere ser på Odd Harry. det gikk på et vis likevel. Vi manglet ca. 1 mm etter å ha lagt det vi håpte skulle være den siste lengden, så vi måtte legge på en kort listebit til slutt. Denne ble jo et problem, for det var så lite å bende på. Vi måtte hjelpe til med en skrue og et par tvinger for å holde den på plass i sporet sitt. Den må nok skjæres før vi løsner den igjen, men så var altså den ene siden HEL!! Deilig å være kommet til en slags slutt. Nå skal vi skjære loddrett etter senterlinja på den siden som er ferdig, og så er det å begynne tilpassingen fra den andre siden. Det ser desverre ut som om vi har noen få lengder for lite med lister, så vi trenger en time til i snekkerverkstedet. Denne gangen MED støvmaske. (Hvis vi husker dem) Odd Harry har omdøpt kanoen fra Isbryteren til Bongo1. Han trommet litt på skroget i går, og fikk jungelblikket. Så seg selv i kano på Okavango mens kannibaler gjorde seg klar til et herremåltid. Eller om det var pinnekjøtt…….. Vi går nå inn i julestria, og vet ikke helt hvor mye vi får gjort i desember, men vi skal prøve å holde framdriften. Målet må være å få skroget helt før jul.

06.12.00

Det har ikke skjedd så mye den siste uka, som noen sikkert har merket. I går var det ny runde på snekkerverkstedet for å supplere med de siste listene som trengs for å fullføre denne første kanoen. Det var tydelig at vi hadde gjort dette før, for nå gikk det egentlig nokså greit. I tillegg hadde vi husket støvmasker, så det ble litt behageligere. Vi hadde med 5 lengder med 1″x2″ lekt i gran, tilnærmet kvistfritt(1″x3″ eller 1″x4″ ville vært like greit). Hver lengde var på litt over 4 meter, og samlet kostet dette 45 kroner. Av dette klarte vi å produsere 25 lengder med lister. Dette gjorde 2 mann på litt over 2 timer. Det skulle tilsvare ca. 6 timer for å lage alle listene som trengs for å lage en kano når man er 2 mann. Om man da regner 200 kroner i materialer og 100 kroner timen for å produsere disse skulle man komme ut under 1500 kroner for en hel kano. Når man vet at om man skulle kjøpe disse listene ferdig ville de koste 3500 kroner, så ser man at dette er vel anvendte timer. Forutsetningen er selvsagt at man har tilgjengelig utstyr.

Neste punkt på programmet nå er å skjære rett den ene, fullførte siden, og så fylle inn den andre siden. Hittil har vi klart å få til en helg pr. måned med jobbing + en ukedag pr. uke. Tiden fram til jul derimot ser ut til å bli opptatt av naturlige grunner. Vi har jo alle tre kone/samboer og barn, og skal prøve å lage jul også. Dermed er nok dette den måneden som det skjer minst.

04.01.01

Så var det nyttår, og ny framdrift på prosjektet endelig! Ribbefettet satte en demper for kulda, og isolerte 3 fornøyde gutter godt. Heldigvis var sprengkulda borte, så det gikk greit å jobbe uten å fryse fingrene av seg. Vi har kommet oss et godt stykke på veien til å tette skuta nå. I alle fall gikk det fortere enn vi hadde fryktet. Vi regner med å ha tettet resten av hullet som gjenstår neste gang. Det er i alt 9 lister igjen før alt er tett, og vi er forbi områdene på kanoen med mest bend og tvang i listene. Nå faller alt nydelig på plass. Det er litt jobb å tilpasse riktig vinkel, men med tålmodigeht er resultatet begynt å bli veldig bra. Bare så synd at vi må gjennom denne læringsprosessen først. Vi ser tydelig forskjell på den første tilpassingen vi gjorde, og som vi faktisk var fornøyd med, og den siste vi gjorde i kveld. Epoxy skal nok fikse det meste, og det ser ikke værre ut enn at vi godtar litt sprekker i begynnelsen. Vi har også begynt å lage en mal for steaming av ytterstevnene, Odd Harry fikk endelig bruk for stikksagen som han fikk til jul. Han ville gjerne ha tatt med seg batteridrillen han fikk også, men hans mor hadde gitt utrykkelig beskjed om at den ikke skulle brukes opp på kanobygging. Mødre har man som kjent respekt for.

Odd Harry hadde som vanlig noen kommentarer rundt både det ene og det andre. Det var noe med mus på Dovre og noe greier, lett omskrevet selvsagt. Vittigst var det imidlertid da han la fram vidløftige planer om at: «Når vi var ferdige med kanoen, skulle vi inviterer kanoene…….. konene våre på…….» latterbrølene avbrøt han før han fikk snakket ferdig. Tydelig at det (nesten) er bare en ting som står i hodene våre for tiden:-)

Til slutt må vi be våre besøkende om hjelp! Vi vet at det nærmer seg legging av glassfiberduk og epoxy nå. Problemet vårt er at vi holder til i en garasje, som ikke er vinterisolert. Epoxyen krever 18 grader pluss, og vi vil få problemer med å komme over 10 grader hvis utetemperaturen er rundt 0. Vi har en infravarmer og en byggtørker, men det er antakelig ikke nok til å høyne tempen tilstrekkelig. Setter vi på begge to går sikringen på kursen vi bruker. Vi har ikke mer enn 2000W til rådighet. Er det noen som har et forslag til hva vi kan gjøre for å få opp tempen? Vi har hørt om varmepærer, men vet ikke hvor vi får tak i slikt. Parafinbrennere er fine, men har en lei egenskap. De produserer også en del fuktighet, og det har vi nok av fra før. Gi oss et tips om dere har noen enten på e-post eller i gjesteboka. Vi trenger HJÆÆÆÆÆLP!!

10.01.01

Nok en kveld med fylling av bunnen. Mye moro, navneforslag tøv og tøys, og litt seriøs bygging også. Kanoen ser nå nesten ut som den skal. Enda mangler det ei lita flis i midten, men den skal vi ta neste gang. Sammen med ytterstevnene. Og så er konstruksjonen HEL! Deilig å ha kommet så langt nå. Stoltheten øker i takt med erfaringen og dyktigheten. Ikke det at vi har blitt så flinke, men vi har opparbeidet oss et langt større ferdighetsnivå etterhvert. Når vi tenker tilbake på da vi startet med 30 tommeltotter uten peiling på hva vi hadde tatt fatt på, så har mye skjedd de siste månedene.I alle fall er dette noe som de aller fleste kan ta fatt på. Vi har lurt litt på å flytte kanoen til et renseanlegg i nærheten for å unngå kalde lokaler når vi kommer til legging av epoxy. Vi vurderer dette fortløpende, men foreløpig blir den stående. Vi får heller lage en del av tilbehøret så lenge, i håp om at februar vil komme med mildvær og muligheter. Så setter vi opp et telt rundt kanoen for å se om det holder.

Odd Harry jobber stadig med navning av prosjektene. Siste skudd på stammen var å kalle de opp etter våre bedre halvdeler. Protestene lot imidlertid ikke vente på seg. Vi har tydeligvis en håpløs romatiker blant oss.

15.01.01

TETT!! (eller i alle fall HEL!)

Så var nok et delmål passert. Alle listene er nå på plass, og dette ser ut til å bli bra! Vi feiret med å gi kjeft til formann for å ha glemt å ta med kameraet. (Beklager alle sammen) Så vartet Gunn opp med nydelige vafler og varm te. Det trengte vi for nå var det kaldt. Når vi en gang blir besteforeldre kommer vi nok til å fortelle historier om 30 kuldegrader og kanobygging. Vi ble servert vaflene inne, og mens vi sakte men sikkert tintes opp igjen satte vi over kaffekjelen for damping av ytterstevnene. De er lagd av bjørk og føyde seg fint etter malene vi hadde lagd. Det gikk bedre enn vi hadde fryktet, selv om vi slet litt med nummer to. Den første gled rundt malen som ingenting, men den andre var blitt noe tørrere før vi fikk begynt. Nå er imidlertid begge ytterstevnene klar for liming, og så skal de legges på plass. Vi er nesten ferdig med å pusse til anlegget for disse stevnene. Skal prøve å ta bilder etterhvert slik at man kan se hvordan de skal plasseres.Vi har nå mer eller mindre besluttet å flytte kanoen til renseanlegget som vi er blitt tilbudt for legging av epoxy og duk. Vi kommer nok ikke til å klare å få til optimal temperatur der vi holder til nå, og vi er enige om at det er mulig å flytte kanoen uten at den kommer ut av «form». Vi tror at den er så stabil at den vil tåle transporten på noen få kilometer. En annen ting vi kom frem til var at vi nok kommer til å lage en jigg til før vi begynner på de neste to kanoene, og så bygger vi de to parallellt. Vi kommer nok til å spare en god del tid ved å bygge de to samtidig. Slik det er nå hender det ofte at en av oss står uvirksom til tider og det er jo ikke særlig effektivt? Dessuten tror vi at motivasjonen ved å starte på en tredje kano etter å ha bygd to vil være en hemsko. Da er det bedre å bygge begge to på en gang. Smart ikke sant? (Ingen kommentar takk!!)

Published
Categorized as Ymse

Leave a comment

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *