Oppstarten

Byggingen av Bob’s Special (høres ut som et bourbon merke av luguber opprinnelse)

Valget ble tatt en mørk ettersommerkveld i Eidsvoll. Etter å ha tittet en del på internett etter egnede kanoer og bestillt Canoecraft, en bok som omhandler byggingen av listekravell-kano, falt valget på en «overalt» kano med god lastekapasitet og stabilitet. Plass til to voksne og noe utstyr, dvs. barn og telt. Det måtte bli en Bob’s Special fra Bear Mountain Boats i Canada, og bestillingen ble sendt over internett. Og så, drøye to uker senere:

19.09.00:

Meldingen i posten var gledelig, men likefullt bekymringsfull. Det var en melding fra Posten om at det var ankommet en vare til oss fra Bear Mountain Boats i Canada, men det var mulig at denne varen måtte fortolles og belastes mva. Posten kunne gjøre dette mot 120 kroner i gebyr, pluss 50 kroner i ekspedisjonsgebyr, eller man kunne gjøre dette selv. ???? Hva gjør man nå?

Det var bare en fornuftig ting å gjøre, og tollvesenet ble kontaktet telefonisk. Der var beskjeden at man kunne komme til stedet der varen lå, i dette tilfellet på Godsterminalen til Posten på Alfaset i Oslo, og fortolle varen selv. Da var det bare å kaste seg i bilen med unger og det hele og reise inn til Oslo. Det var bare 1 time til kontoret stengte, men det gikk akkurat. Det ble gjort et lite sjakktrekk før avreise. Man bør nemlig ha med seg dokumentasjon på hva man har kjøpt, samt priser. Utskrift av bestillingssidene på internett for kanoen, e-post korrespondansen og ankomstmeldingen fra Posten ble medbrakt, og dermed var det hele en lek. Man leverte papirene i tollskranken, fikk regning på moms som ble betalt i neste luke, og så bar det til tredje luke for utlevering av tegningene! Det hele var gjort på under 20 minutter, og nå var alt klart til oppstart.

Dag 1:        Her er vi i full gang med å bygge kassa som selve jiggen skal stå på. Det er viktig at denne er stabil, og den ble da bygd i 22mm gulvspon. Et rimelig «dødt» materiale.

Kassa er ferdig, og klar til jiggmontering. Senterlinja ble streket opp, og kassa ble vatret opp med rettholt og vaterpass. Så ble hver enkelt stasjon satt av langs senterlinja, med 12 tommers mellomrom. På disse skal det settes opp tverrprofiler av kanoen, skjært ut av 9 mm kryssfiner.

Erik og Odd er i full gang med å tegne av på finerplatene. Det ble lagt blåpapir bak originalen for å overføre tegningen nøyaktig.

Her er formannen i gang med å sage ut de forskjellige stasjonene fra finerplata. Så er det å høvle til etter streken, og stasjonen er klar til å settes opp

07.10.00:

Og så etter tre uker, er det meste klart til selve skroget av kanoen. På plass er alle «spantene» som listene skal legges rundt, og det eneste som nå mangler er nettopp disse listene. Etter å ha forhørt oss rundt omkring for å få tak i ferdig skjærte og profilerte lister, fant vi ut at prisen ville bli for høy. 10 kroner meteren ville disse koste, sånn omtrentlig. vi trenger 70 stykker, hver på 5 meter, og etter en rask hoderegning fant vi ut at dette ville komme på ca. 3500 kroner. Da ville våre bedre halvdeler sannsynligvis ha stoppet hele prosjektet, og billigere løsninger ble vurdert. Vi faller på å kjøpe 1″ x 4″ eller 1″ x 6″ plank og skjære dette opp selv på Gjerdesag. Alt skal slipes og høvles og pusses i ettertid, og det er mulig arbeidet blir noe mer omfattende på denne måten, men prisen blir en tiendedel, eller noe slikt. Valget er enkelt når man har tilgang på verktøy. Alle listene må freses etter at de skjært, og det er klart at arbeidet blir omfattende. Ønsk oss lykke til!

12.10.00

Spytt, hark, host, kremt……….. Selv 3 dager etter skjæring og fresing er det sagmugg og flis inni øreganger, øyekroker, mellom tenna, i underbuksa og andre steder man ikke vil nevne navnet på. Et godt tips: bruk støvmaske når man skal skjære opp lister til kanobygging på Gjerdesag. Ok! Ok! så står det sikkert noe om det i bruksanvisninger ol., men vi er jo menn!! (les: gutter), og menn leser IKKE bruksanvisninger. Odd harry mente at livet vårt kom til å bli forkortet med flere dager på grunn av alt støvet vi innhalerte og svelgte. Nå får vi bare håpe at byggingen av selve kanoen blir en så stor trivselfaktor at vi sparer inn de tapte dagene……….:-)

De siste dagene har det vært hektisk e-post virksomhet, og en rekke tips om forskjellige måter å løse «to-striper-med-mørkt-treverk-problematikken» har kommet. Beising har vært foreslått, men ettersom kanoen skal pusses og høvles osv. etter at huden er lagt, så blir ikke det noen god løsning. Nå har det kommet et tips om et firma i oslo som selger plank av forskjellig treverk. De tar 70 kroner meteren for 1″ x 5″ kirsebær, og det høres ikke så værst ut. Vi skal også sjekke opp om det er noen som kan levere Or i nærmiljøet.

Ellers er jo selve jiggen ferdig, og det er klart til å laminere på stevnene. De skal dampes først, og så tvinges på plass. Skal bli spennende å se resultatet av det. (om vi klarer det mener jeg).

Så var skjæring og fresingen gjort. En erfaring rikere er vi blitt. Vi måtte bruke 2 kvelder på denne jobben, og neste gang kommer vi til å bruke en helg i stedet. Jobben er litt for omfattende til å ta det på kveldstid. I tillegg vil vi vurdere å kjøre alt på vertikalfres, og må i så fall få tak i to fresejern som er tilpasset til hverandre. Kirsebærtre ble kjøpt inn fra Isene-Jordan i Oslo. Lengdene var desverre ikke ideelle, ca. 215 cm., og 240 hadde vært greiere, for å unngå mer enn én skjøt, men treverket var nydelig! Stevnene ble også skjært ferdig, innerstevnen i gran, ytterstevnen i bjørk. Et lite tips: Ikke legg igjen støvmasker utenfor bilen når dere skal reise for å skjære listene til kano/kajakkbygging. Det fører bare til en masse støv i alle kroppens hulrom:-) Ikke smaker det godt heller. Nå går det i alle fall an å se framover igjen, og neste prosjekt er som nevnt laminering av stevnene. Så er det «bare» å legge huden.

Published
Categorized as Ymse

Leave a comment

Epostadressa di blir ikkje synleg.